måndag 15 december 2008

Motorer motorer motorer


Rörande vettigt bränslepris







Det är kris i svensk bilindustri och i klassisk svensk tradition förväntar man sig att regeringen skall lösa problemet.
Men problemet är ju att det säljs för få bilar - man vill inte ha produkten helt enkelt. Vad är då felet??

Jag tror att ett stort flertal svenskar älskar Volvo även om inte jag gör det.
Gott om folk som verkligen vill ha en Volvo utanför radhuset.
Trots att Volvos bilar är primitiva, bränsletörstiga och inte särskilt roliga.

Men de köper dem inte.

Så det finns ett par alternativ.
a, Man kan låta Volvo dö.
b, Man kan göra det som man nu gör med forskningsprogram och kreditgarantier.
c, Samt man kan ta bort det främsta argumentet för att inte köpa en Volvo: Bränslepriset.

Sänk eller helst ta bort energiskatten då den är en hämmsko i ett land där arbetskraft är oerhört dyr. Naturligtvis inklusive bensinskatten.

Det finns dock en kompletterande lösning:
Köp motorer från Tyskland. Eller licenstillverka.
T.ex så har BMW fantastiska motorer som levererar annat än bara högre motorljud när man trycker på gaspedalen. Det finns ju ingen poäng med bränsletörst utan effekt.

Jag tror att en jubileumsmodell av t.ex Volvo Duett med en kraftwerk från München vore perfekt.

En rymlig, prisöverkomlig familjebil med mjuka linjer som man kan lasta in en vedpanna i.
Men med ett tyskt kraftverk under huven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar